maandag 19 september 2016

Dentelle en meer...

Ik zocht laatst een simpel handwerkje, om niet teveel bij te hoeven nadenken.
Met mijn handen stil zitten kan ik nu eenmaal niet.


In mijn voorraad had ik 4 bolletjes zonder band. Het is een combinatie van lichtblauwe wol en ecru-kleurig linnen. 
Ik koos dit keer een patroon uit, Dentelle, 

en dit is het resultaat:










Een heerlijk warme shawl, fijn om deze winter te dragen bij mijn ecru-kleurige vest.
Het is een heerlijk warm vest, maar er zit een nogal diepe v-hals in, waardoor ik dan een koude nek krijg. Met deze shawl is dat probleem weer opgelost.

En het patroontje van de Dentelle beviel me zo goed, dat ik er graag nog meer mee maakte.
Ook in mijn voorraad lagen 7 bollen Hema A la Mode garen. Die zijn al behoorlijk oud hoor, nog uit de tijd van "vroeger", toen Hema een ruim assortiment goede kwaliteitsgaren verkocht, en er 2 maal per jaar een patronenboek werd uitgegeven. Op het garen staat als prijs 3,25 en alle bollen zijn voorzien van een sticker :nu 2,00". Zouden dat nou gulden- of europrijzen zijn?
 Ik heb er in ieder geval nog veel minder voor betaald, komt uit een kringloop-aankoop.
 Ik besloot dat ik een trui zou gaan haken voor mijzelf.
 Het patroon komt leuk uit in dit garen. Het lijkt mohair maar is simpelweg 70% polyacryl en 30% wol. Ik heb geen patroon gebruikt, gewoon meten=weten. Om de mouwen breder te laten uitlopen naar boven toe, paste ik het patroontje aan, door er van lieverlee meer lossen tussen te haken.
 Dat valt goed uit, eigenlijk valt het helemaal niet op dat het patroon is aangepast.

En zaterdag ben ik een eind gekomen:


Nog even de voorkant af maken en de kapjes van de mouwen haken, en het geheel in elkaar zetten.
Mooi werkje voor de zondag, toch?

Nou, nee dus. Ik had de trui al klaar in de kast hebben kunnen leggen, maar gisteren had ik opeens zin om met andere dingen bezig te gaan.

Eind oktober staan we nog weer op een aantal markten, en ik had opeens zin om daar nog wat spulletjes voor te gaan maken.
In eerste instantie dacht ik aan herfst-spulletjes, zoals pompoenen, maar of je dat eind oktober nog verkoopt?! Misschien slimmer om dan alvast aan de kerst te gaan denken?
Dus heb ik mijn witte, rode en groene garens bij elkaar gezocht:

Dit mandje hoop ik komende tijd een stuk leger te maken.
Gisteren heb ik me eerst maar eens verdiept in leuke patroontjes, en ik heb alvast de onderdelen voor een slinger gehaakt. Allemaal sterretjes, nu nog aan een slinger vastmaken en de draadjes wegwerken, dan is het eerste kerstwerkje weer klaar.

Zo, nu aan de slag in de tuin, want het is nog prachtig zonnig zomerweer, weliswaar wat frisser dan vorige week, maar 30 graden was natuurlijk ook wel een record op die dagen.
Ik kan er zelf prima tegen, mijn lichaam voelt nu eenmaal veel soepeler en praktisch pijnvrij als de temperatuur boven de 25 graden stijgt, maar ik begrijp dat het voor veel mensen toch echt te warm was.
Fijne dag allemaal!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten