maandag 30 mei 2016

What was I thinking??!!!

Ik wilde graag eens een keer Trekking XL sokkengaren uitproberen, maar ik kon het nergens vinden in de LYS of op markten. Nu gaan dochterlief en ik elk jaar naar de Handwerkbeurs, dus daar op zoek gegaan, en welgeteld 1 bol vond ik. Dus niet naar de kleur gekeken, gewoon: meenemen!

Zien jullie dat? Smerige kleurtjes zijn het gewoon, en een leuk kleurverloop beloofde de bol me ook niet.
Dus: deze bol ging ik gebruiken om nieuwe bedsokken te maken.
Omdat ik in dit geval niet veel verwachtte van het kleurenspel, besloot ik de sokken 2aat (2 tegelijk) op 1o rondbreinaald te breien, en dan een draad van binnenuit en 1 van buitenaf te gebruiken.

Tijdens het breien ging het garen me alleen maar meer tegen staan. Of nee, niet het garen, want dat breit erg prettig op, ik kan niet anders zeggen als dat het breien zelf een feestje was. Maar die kleuren!
Ik besloot dat ik hier absoluut geen restant van wilde hebben. Ik vind het erg moeilijk om restjes garen weg te gooien, en ik wilde dit niet tot in de eeuwigheid blijven tegengekomen tussen mijn restjes.

Dus werden het geen sokken maar kousen, en die werden langer en langer en langer...

Het zijn uiteindelijk Pippi-Langkous-kousen geworden, ze reiken tot net onder de knie.



Ik begon, zoals meestal, met naald 2,5. Toen ik voorbij de beenlengte voor een sok was, ging ik over op naald 3, en bij de kuiten heb ik 3,5 gebruikt. Zo hoefde ik geen steken te meerderen (wat ik weer niet zo mooi vind bij een rib), Alsof iemand dat gaat zien, haha, het zijn mijn nieuwe bedsokken en die draag ik dus lekker in het donker! Niemand die ziet hoe lelijk de kleuren zijn, en hoe lelijk ze verdeeld zitten. Op de onderkant van de voeten en de achterkant van de benen zitten grote, witte vlekken, omdat daar steeds op dezelfde plek een langer stuk wit garen voorbij kwam.

Op de voorkant van de benen zitten er ook wat witte stukken, zoals je kunt zien.

Ik heb uiteindelijk slechts 14 cm overgehouden, en die gooi ik nu met een gerust hart weg.


Ik ben heel benieuwd hoe het garen zich gaat houden in de was, want afgezien van de kleuren is dit garen mij goed bevallen tijdens het breien, split niet, breit prettig, zit goed op de bol gewikkeld (helaas wel 1 knoop tegengekomen, in dit geval niet erg maar bij mooi verlopende kleuren funest!).
De sokken gaan gewoon mee de wasmachine in, ik was mijn handgebreide sokken gewoon op 40 graden mee, gaat altijd goed.

Hebben jullie dit garen al eens gebruikt? En wat zijn jullie ervaringen?
Laat het me weten!

Fijne dag allemaal! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten