woensdag 27 januari 2016

Dilemma

De titel zegt het al: ik zit met een dilemma.
Geen groot, levensbepalend probleem of zo hoor, gewoon een probleem met breien.
Begin dit jaar besloot ik foto's te maken van de garens in mijn voorraad. Dit was er 1 van:
 Ik begon een vest voor mijzelf te breien, en daarvoor gebruik ik de Pingouin Top bollen die ik had (op de foto hierboven liggen ze links bovenin, en daaronder, en nog eentje rechts).

Na wat rond zoeken op internet (o.a. Ravelry) wist ik dat ik met de 9 bollen die ik had prima moest gaan uitkomen. Het vest brei ik topdown, dus boven bij de nek beginnen, en dan naar beneden breien.
Ik wilde eerst de mouwen breien, en dan het pand. Zo zou ik vanzelf merken hoeveel garen ik nog over had, en hoe lang het vest kon worden.
Dit is wat ik nu gebreid heb:
 En dat is dus al de 3e bol waaraan ik ben begonnen!!!!
Dus nog maar 6 bollen hierna over:
 Vreemd hoor, ik begrijp niet goed hoe dit kan. Op Ravelry staat bijvoorbeeld een mannentrui, Iers patroon dus met veel kabels en dergelijke, die toch behoorlijk veel garen vreten, en die trui is gebreid met slechts 8 bollen! Hoe kan ik dan niet gaan uitkomen met mijn 9 bollen??!!
Ik brei alleen de raglan met een kabel, verder gewoon tricotsteek, dus "zuinig" in verbruik.
Maar goed, ik ben nog niet eens klaar met het meerderen voor de mouwen, dus ik ga met die 9 bollen echt niet uitkomen.

Nou ja, er zit niets anders op dan dat ik er een andere kleur bij ga pakken. Zou ik het combineren met de 3 ecru-kleurige bollen?
 Die wegen samen 270 gram, moet royaal voldoende zijn. Maar die kleurencombinatie spreekt me niet erg aan,
Of zal ik het combineren met Scheepjes Alaska? Ik breide daar 6 jaar geleden deze trui van:
Helaas bleek het een wat "slap" garen te zijn, en de trui zakte uit. Bovendien pilt het garen erg, dus de trui zag er al gauw niet mooi meer uit. Die heb ik uitgetrokken, en ik heb er nog zo'n 200 gram aan bolletjes van over:
Ik zou het garen dan met dubbele draad moeten breien om op een juiste dikte te komen, maar tja, zoals ik schreef, het lubbert en pilt, dus misschien ooit een kussentje of zo van maken, maar geen vest.
Bovendien vind ik ook dit niet zo'n geweldige kleurencombi.

Hm, ik wil beslist geen garen gaan kopen, want ik wil voorlopig mijn Cold Sheep nog een tijdje volhouden. Zal ik het dan misschien met deze 3 bollen combineren?
Een roestbruine bol Lammy yarns Standaard no. 1 (hoe kom ik daar aan? Waarschijnlijk oitk geruild op de haak-en breidagen in de bollenbak). En dan een donkerder bruin. Die bol kocht ik ooit bij een kringloop, omdat ik het zo grappig vond dat mijn naam op de band staat! En dan een andere ecru-kleurige bol erbij, die weegt bijna 100 gram, dus totaal 200 gram aan de garens toe te voegen.
 Ik neig naar die laatste combinatie. Voor mijn 50e verjaardag heb ik een kleding- en kleuradvies gekregen. Ontzettend leuk om te doen, om mee te maken, en ik heb er heel veel van geleerd.
De kleuren die bij mij passen zijn warm, gedempt en licht. Zoals het kleurenstaaltje hieronder aangeeft:
Heel handig, het mapje waar dit in zit heb ik sindsdien altijd in mijn tas zitten, zodat ik geen aankopen meer kan doen die niet of net niet bij mij passen! Overigens bleek ik over het algemeen toch al wel de juiste kleuren te kiezen en draag ik terecht nooit zwart (dat staat mij dus absoluut niet, sowieso geen donkere kleuren, evenmin als heldere/felle kleuren).

Maar wat zal ik dan doen met die 3 kleuren. Ga ik er strepen in breien? Bah, beetje saai denk ik.
Of een rand met een fair-isle patroon, wat ik dan zowel in de mouwen als in het pand brei. En dan misschien nog een keer herhalen helemaal onder aan mouwen en panden? Ik ben er nog niet uit.
Balen, want ik wil graag verder aan het vest.
Ach, ik kan nog wel even vooruit, zolang de raglan met kabel niet af is. Want daar ga ik zeker de kleuren niet gebruiken, dat lijkt me wat te druk worden allemaal.
Maar een kabel-raglan combineren met een fair-isle patroon, vind ik dat dan niet te druk? Ja. eigenlijk wel! Eigenlijk wil ik gewoon een effen vest breien! Ik brei heel vaak iets met meerdere kleuren, en nu wil ik eens iets in 1 kleur breien!
Of zal ik dan toch gewoon maar door breien, en zien hoe ver ik kom met het garen?
En als dan blijkt als ik halverwege mouwen en pand ben, ik toch tekort ga komen, er dan daar, zo halverwege het vest, wat andere kleuren bij doen?

Dilemma, dilemma.... wat raden jullie mij aan?


P.S. Ik had jullie foto's beloofd van de fair-isle trui, maar die ligt nog te blocken, dus dat wordt later.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten