zaterdag 19 december 2015

december-sokken

Wie hier al wat langer mee leest weet, dat ik regelmatig de RestEnd-groep op Ravelry hier noem.
Het afgelopen jaar hielden ze een soort van KAL. Ik schrijf een soort van, omdat het hierbij er niet om gaat dat iedereen hetzelfde patroon breit of haakt, maar dat we allemaal met hetzelfde maandthema een paar sokken breien (of haken).

Ik vind het heel leuk om mee te doen. Niets is verplicht, dat is er fijn aan. Wil je mee doen, prima, sla je een maandje over is dat ook prima.
Elke maand geeft de moderator een thema. Dan moet je denken aan het thema Wintertijd in januari, Carnaval in februari, zonnebloemen in september enz. Daar horen dan dus bepaalde kleuren bij, en het is de bedoeling dat je die maand dan een paar sokken maakt, passend bij het thema, en gemaakt van (voornamelijk) restjes.
Want dat is waar deze groep zich op richt, vandaar de naam RestEnd, het opmaken van (soms piepkleine) restjes in projecten die er beslist niet uitzien als "gemaakt van overblijfsels".

Elke maand was ik weer blij verrast door het nieuwe thema, en zocht ik gemakkelijk garens uit mijn restjes-doos uit. Het thema voor december vind ik moeilijk. Es weihnachtet sehr, dat is het thema, oftewel kerstkleuren rood/wit/groen/glitter.
Nu houd ik van de kerst-sfeer, ik geef ruiterlijk toe dat ik daar ontzettend van geniet, maar zoals mijn moeder vroeger zei: rood en groen is boerenfatsoen. Dus die 2 kleuren combineren in een paar sokken, nee, ik niet. Maar dan blijven er natuurlijk nog genoeg mogelijkheden over.

Op de bovenste foto zien jullie een groenige bol, ooit eens in de kringloop gekocht. Die was te klein om er een paar sokken voor mijzelf uit te kunnen breien, dus moest er wat bij worden gecombineerd.
En dat zien jullie op de 2e foto. Ook eens gekocht in de kringloop. Maar alleen maar groen leuk me toch wat saai worden, dus pakte ik er 2 kaartjes stopwol bij, identieke kleurnummers, dat kwam goed uit!
En nu ben ik al een eind op weg naar het laatste thema-paar van 2015:

 Een klein beetje structuur erin, door 5 recht, 2 averecht, 5 recht, 2 averecht, 5 recht, 2 averecht, 5 recht te breien aan de bovenzijde. De sokkenbreisters onder jullie tellen nu 26 steken, ja, ik heb een smal voetje, dus 52 steken zijn voor mij voldoende. En hierboven lijken het flink grote sokken, maar ze zijn niet groot hoor, maat 35 heb ik.
Hier nog van wat dichterbij de kleurtjes:

Nou, die zal ik binnenkort nog een keer op de foto zetten als ze helemaal af zijn.

Ik weet niet of ik dit jaar nog hier zal bloggen, de komende 2 weken zijn best druk, met veel werken en gelukkig vrij op beide kerstdagen en met de jaarwisseling, zodat we lekker als gezinnetje met elkaar deze dagen kunnen doorbrengen.

Mocht ik jullie hier niet meer treffen, wil ik iedereen alvast heel fijne kerstdagen wensen, en een goede jaarwisseling.

En ik zie jullie graag weer terug in 2016!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten