maandag 26 oktober 2015

2e paar oktober-sokken

Het oktober-thema in de Rest End Ravelry groep is Indian Summer, sokken breien in herfstkleuren dus.
En na mijn 1e paar, gebreid met dik garen:
koos ik nu dunner garen uit:
en daarmee breide ik zogeheten Dickerchen:
Dickerchen zijn sokken die je breit met een dubbele draad, 1 daarvan gedurende de hele sok (in dit geval de donkerbruine bol ) en steeds brei je dan samen met een andere bol. Ik gebruikte voor de tenen, hielen en boorden als 2e kleur de buin/oranje bol die je rechts onderin ziet op de 2e foto.
Vervolgens gebruikte ik de oranje bol bovenin, de bordeauxrood rechts daarvan, de gemeleerde bol links bovenin, de oranje bol helemaal rechts in de middelste rij, en voor het been gebruikte ik de 2 bollen in het midden naast de donkerbruine bol. De witte rest gebruikte ik uiteindelijk niet.
En weet je wat er nu nog over is? Dit.

Dat vind ik altijd zo leuk aan dit soort rest-sokken breien, je kunt allerlei restjes garen gebruiken, waar je anders niet echt een goede bestemming voor kunt vinden, en het eindresultaat is een fijn paar sokken! De sokken wegen samen 96 gram, en zijn lekker warm en zitten heel comfortabel.

Inmiddels is ook het thema voor de maand november al bekend gemaakt:
Novemberblues!
Dat betekent sokken breien met grijze/zwarte resten.
Ik vind het wel heel leuk bedacht, na al die kleurrijke thema's van de eerste 10 maanden, nu eens een rustiger thema, en novemberblues klinkt wel heel toepasselijk!

Ik heb behoorlijk veel grijze restjes garen, sommige heel klein, andere bijna volledige bollen:

Ik weet nog niet precies wat voor sokken ik hiervan ga maken. Ik heb wel een paar punten die ik wil meenemen bij het "ontwerpen" van mijn november-sokken:
- ik wil graag alle kleine restjes opmaken, zodat er alleen nog grotere resten over kunnen blijven
- ik wil geen recht-toe-recht-aan streepsokken maken
- ik wil patroontjes inbreien, misschien eenvoudige blokjes, misschien wat fair-isle
-er mogen dus wel strepen ontstaan met ingebreide patroontjes

Ik denk er nog maar even rustig over na. Vanavond ga ik er nog niet aan beginnen, ik snap best dat men op het einde van een maand nieuwsgierig is naar het thema voor de volgende maand, maar ik wil mijn november-sokken echt in november gaan breien.

Wat ik deze week dan doe? Nou, zeker niet met mijn armen over elkaar zitten, want dat kan ik eenvoudigweg niet! 
We hebben afgelopen zaterdag op de markt aardig wat met de hand gemaakte producten verkocht, dus ik ga deze week maar eens wat nieuwe spullen maken, in december zijn er een aantal markten waar we aan willen deelnemen, dan wil ik wel weer de voorraad hebben aangevuld.

Fijne avond!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten