dinsdag 22 september 2015

zonnebloem-sokken

Vorige week liet ik jullie foto's zien van de sokken die ik aan het breien was.
Nou, die heb ik voor een groot deel weer uitgetrokken!

Mijn sokken brei ik op een rondbreinaald, naalddikte 2,5, maar als ik zo'n soort fair-isle randje brei, brei ik dat deel op naalddikte 3. Gewoon omdat je dan de draad mooi strak kan aantrekken, zonder dat de sok te smal wordt.
Bij de eerste rand had ik dit ook keurig gedaan, maar bij de volgende streep leek het me niet nodig. Daar is mijn voet op z'n smalst, ik heb een hoge wreef en holle voet, dus de omtrek van mijn voet is daar kleiner dan bij de eerste streep.

Vervolgens wilde ik wel eens een andere manier van hielen breien uitproberen. De manier die ik vaak gebruik, werkt redelijk, maar ik vind dat de draad altijd erg strak moet worden getrokken om gaatjes aan de zijkanten te voorkomen.

Hier zie je de hiel met de nieuwe techniek. Die bevalt me niet, ga ik zeker niet nog eens gebruiken.

Ik was al behoorlijk ver, was zelfs al begonnen aan de laatste rand, met zonnebloemetjes, toen ik een foto wilde maken. Ik heb van die voetmallen, gemaakt uit MDF, en die wilde ik een sok aantrekken. Nou, dat ging dus niet!
STOM! Normaal pas ik sokken tussentijds regelmatig. maar nu was ik zo verdiept geweest in die nieuwe hiel, dat ik helemaal vergeten was om te passen. En de sokken waren dus te smal!

Uitgetrokken tot net voorbij de eerste rand, en verder gaan breien. Dit keer alle strepen met naalddikte 3 gebreid, en mijn oude,vertrouwde manier van hielen breien gecombineerd met een andere manier, die ik op Y.outube vond. En nu zijn ze goed:


Nu nog de laatste afwerking, de zonnebloemetjes. Daar was ik dus al aan begonnen, maar dat werd niet naar mijn zin. Dus het ontwerp nog wat bijgeschaafd, en nu ga ik daar aan verder breien. Ik hoop dat het nu wel helemaal naar mijn zin wordt! Zal jullie later deze week hopelijk het nieuwe paar sokken kunnen laten zien.
Met deze restjes wil ik de zonnebloemetjes gaan breien.

Fijne avond iedereen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten