vrijdag 4 september 2015

Online supersocke getest

Zo, daar ben ik eindelijk weer. Terug van een heerlijke vakantie in Duitsland en Luxemburg, veel gewandeld, veel bekeken, mooi weer gehad, en genoten!

Ik heb niet heel veel gehandwerkt in de vakantie, heb alleen maar 4 sokken gebreid uit 1 bol Online supersocke 100.
Die bol kocht ik op de handwerkbeurs in februari 2013:


Het is de bovenste bol op de foto. De bol had ik dus al meer dan 2 jaar, hoogste tijd om dit garen eens uit te proberen. Met in het achterhoofd: als dit garen me bevalt, kunnen we het misschien ook wel in het assortiment van De Breinaald opnemen.

Nou, dat laatste gaat dus niet gebeuren! Ik zal beginnen met de positieve dingen:
Het garen breit prettig, je steekt niet gauw met je naald in het garen, en het glijdt soepel over de (rondbrei)naald.
De prijs die ik betaalde op de beurs was € 5,50 (even opgezocht in mijn blogje van toen). Dat is niet duur als je er 2 paar sokken uit kunt breien.
Het heeft dus een behoorlijke looplengte, want ik heb er 4 sokken uit kunnen breien, en heb nog 19 gram garen over! De bol was 100 gram, dat betekent dat ik slechts 81 gram nodig heb gehad voor 4 sokken.
Nu heb ik een kleine voet, maat 35, maar normaal gesproken heb ik ongeveer 50 gram garen nodig voor een paar sokken, nu dus maar 40 gram.
Dit zijn de 19 gram aan restjes:


Zo, dat was het positieve gedeelte. En als je er niet mee zit of 2 sokken wel identiek worden, is er denk ik helemaal niets mis met dit garen. Maar ik wil dus WEL 2 identieke sokken. En dat is dus niet gelukt.
Ik heb het heel precies uitgemeten, ben steeds op exact dezelfde plek in het patroon van het verloopgaren begonnen, maar dan ook echt PRECIES dezelfde plek, zelfs niet 1 of 2 steekjes verschil.
En toch heb ik 4 verschillende sokken gekregen, kijk maar:


Van wat dichterbij kun je de verschillen misschien wat beter zien:


Zien je? Het lijkt wel op elkaar, maar het is gewoon niet helemaal hetzelfde. Wat me best verbaasd, want deze verloopgarens worden toch allemaal op dezelfde manier gekleurd, je zou verwachten dat een patroon zich steeds exact blijft herhalen.

Ach, het zijn dan misschien niet sokken geworden die helemaal naar mijn zin zijn qua uiterlijk, het garen voelt lekker aan, dus hopelijk zullen ze me wel gaan bevallen tijdens het dragen.
Ik ben best benieuwd naar de slijtvastheid van het garen.
Toen ik begon met sokken breien, gebruikte ik vooral Drops Fabel, omdat ik op internet vaak las dat men daar zo tevreden over was. Ik vind het een prettig garen om te breien, maar de kwaliteit qua duurzaamheid is mij tegengevallen. Er ontstonden al snel slijtplekken onder de bal van mijn voet, en bij de hiel. Ik heb de meeste sokken inmiddels uitgetrokken, de goede gedeelten hergebruikt en gecombineerd met andere sokkengarens.

Inmiddels is het september, en dat betekent dat er in de Rest End groep weer een nieuw thema is bekend gemaakt: zonnebloemen.
Dat betekent dus werken met gele en bruine resten, eventueel aangevuld met groen.
Oei, ik betwijfelde of ik die wel had, maar zowaar, vanmorgen eens gekeken in mijn bak met restantgarens, en dit heb ik uitgekozen:


Het is 52 gram bruin en 12 gram geel, dat zou dus genoeg moeten zijn voor een paar sokken voor mij.
Maar eigenlijk wil ik er wel echt zonnebloemetjes in breien, en dat vraagt natuurlijk wel meer garen.
Eventueel heb ik nog wel een bolletje geel/groen achter de hand:


Eerst maar eens op zoek naar een geschikt patroontje van een zonnebloem.

Ik ben trouwens ook weer aan het haken geslagen. We hebben uit het assortiment van Scheepjeswol Marko mooie kleurencombinaties gemaakt. Met 1 van die combinaties ben ik nu een omslagdoek aan het haken, die als voorbeeld kan dienen.
De Marko is een heerlijk zacht garen, want naar onze mening wat wordt ondergewaardeerd. Het krijgt in ieder geval op social media en in blogland niet de aandacht die het, naar onze mening, verdient.
Houd mijn andere blog maar in de gaten (www.debreinaald.blogspot.nl), ik hoop daar aanstaande zondag een update te plaatsen met de garens en de omslagdoek.

Ik wens jullie allemaal een heel fijn weekend (het weer schijnt niet mee te gaan werken, herfstachtig, ach, ook wel weer lekker handwerkweer) en dank jullie voor jullie bezoek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten