zondag 3 februari 2013

Een druilerige dag, goed besteed

Hallo lieve lezers,

Vandaag was het maar een natte dag hier. We hadden niets op het programma staan, dus kon ik mijn vrije zondag eens lekker bezig gaan met mijn wolletjes.
Ik vind dat heerlijk om zo af en toe te doen. Ik ben een vrij georganiseerd typetje, en sorteer mijn voorraad dan ook altijd wel op een bepaalde manier. Maar soms wil ik het dan weer helemaal anders.
De ene keer geef ik er de voorkeur aan om alles kleur-bij-kleur te hebben, maar vandaag koos ik er voor om te sorteren op materiaal.
Zo heb ik een aparte tas gemaakt met daarin alle katoen. Misschien ga ik daar een keer mee aan de slag, om een tafelkleed te haken voor buiten. Met eventueel kussentjes erbij voor in de stoelen. We zullen zien.
Ook alle dikkere wol sorteerde ik bij elkaar. En een doos met effen restantjes wol, in de kleuren van de regenboog:

ik kan er echt van genieten om daar naar te kijken. Maar hoe zal ik die restjes eens gaan verwerken? Ik dacht aan een regenboog-shawl, maar eigenlijk heb ik meer dan genoeg shawls, dus een andere bestemming voor bedenken. Misschien een regenboog-kussen? Voor een trui is het te weinig, en een zomertopje breien van warme wolletjes, dat is niet echt praktisch! Als iemand van jullie een goed idee heeft, verneem ik het graag!

Verder sorteerde ik alle sokkenwol. Die heb ik altijd al bij elkaar in een aparte doos zitten, maar ik wilde zien of ik genoeg restanten heb, om een paar dikke sokken te breien, waar in ik dan die restjes op kan maken. Bij de Duitstalige Ravelry-groep RestEnd loopt momenteel KAL, waar men sokken breit van restanten, met 2 of 3 draden tegelijk, zodat het lekker dikke (huis)sokken worden.
Helaas, ik heb niet zo heel veel restanten meer liggen. En de kleuren van mijn restjes vind ik ook geen mooie combinatie vormen. Want het mogen dan wel restant-sokken zijn, ze moeten wat mij betreft wel het aanzien waard zijn. Bij de RestEnd groep zie je echt van alles, prachtige sokken waarvan je niet kunt af zien dat ze gemaakt zijn met restanten, maar ook foei-lelijke sokken waarin alle restanten door elkaar zijn gegooid, en waar vaak ook nog eens 2 totaal verschillende sokken uit komen. Grappig om te zien bij anderen, maar niets voor mij!

Ik heb trouwens ook nog wat wijzigingen aangebracht op mijn blog. De balk van het aantal afgemaakte breiwerken in 2012 moest natuurlijk worden weggehaald, en ik heb wat blogs toegevoegd die ik met veel plezier volg.

Het was vandaag dus donker weer, en buiten was het geen doen om foto's te maken, dus jullie zullen het moeten doen met wat ik binnen op de foto zette:
de dikke sokken voor mijn man zijn af:

Steeds 1 draad Fabel, en dan om en om een naald breien met Zareska Maris en met een ongelabelde blauwe sokkenwol. Ik had verwacht dat je wel een streep-effect zou zien, door elke naald te wisselen van kleur, maar dat is niet zo. Eigenlijk zie je niet dat er 2 verschillende kleuren blauw bij zijn gebruikt. Ik hoop dat hij ze ook mooi vind, de blauw-bruine sokken die ik voor hem breide in november vindt hij goed passen, maar wat dun. Daarom koos ik er dit keer voor om met dubbele draad te breien.
Ik heb nog best veel over, heb hier zo gauw geen weegschaal in de buurt hoeveel gewicht het is, maar dit is er nog over:


Oh ja, ik had jullie ook nog geen foto's laten zien van mijn vingerloze handschoenen. Althans niet hoe ze eruit zien als ze worden gedragen. Best lastig om zelf je ene hand te fotograferen terwijl je met je andere hand de camera bedient, maar het idee is er:




Een tijdje geleden deed ik mee aan de vrije-vestjes-kal bij de Ravelry-groep Dutch Crafters Group. Ik maakte een grijs vest met smalle streepjes, top-down gebreid.
Het achterpand en de mouwen zitten als prima, maar de hals wijkt te veel uit waardoor ook de bovenkant van de voorpanden niet mooi zitten. Sorry voor de slechte kwaliteit foto's, maar ook hiervan heb ik vandaag geprobeerd foto's te maken:


Het is niet goed te zien he? Maar neem van mij aan dat het niet mooi is. Ik ga het halsboord eraf halen, en een nieuw boord er aan breien, met minderingen bij de schouders, zodat het boord mooier zal aansluiten.

Ik had een tijdje geleden een aantal pakketten gekocht bij de Aldi. Geen idee wat ik er van mag verwachten, op Duitse blogs kom ik vaak tegen dat men materiaal bij de Aldi koopt en daarover zeer tevreden is. Nou goed, de pakketten waren niet duur, ik geloof 7,95 voor een pakket met 6 50-grams bollen en een rondbreinaald nr 3. Ik kocht oud-roze voor mijzelf. In het blad waar ook de Teckeltrui uit komt, staat een prachtige kabeltrui, in oud-roze, en die zou ik graag voor mijzelf breien. Vandaag maakte ik een proeflapje. Volgens het patroon moet je nld 4,5 gebruiken, en moet de stekenverhouding 26,5 st x 28 nld worden. Maar mijn proeflapje met nld. 3 gaf 24 st. x 18 nld. Een groot verschil dus!
Ik moet er maar eens rustig over nadenken, of ik dit patroon en garen dan wel samen zal gebruiken.
Op de foto komt het wat flets over, maar de kleur is net zo warm als hieronder te zien is op het tijdschrift:

Voor mijn dochter kocht ik ook een paar pakketten, appeltjesgroen, haar lievelingskleur, en ecru-kleur, om eventueel een Fair-Isle-achtige trui te kunnen maken. Ze is al druk aan het zoeken geweest, maar heeft nog niet HET patroon gevonden. Dus dat blijft voorlopig in de kast liggen wachten.

Oh ja, jullie hebben de Teckeltrui natuurlijk nog niet gezien! Wat dom, daar heb ik geen foto van gemaakt, die houden jullie tegoed, dat beloof ik. Het is echt een hele leuke trui geworden, en hij past heel goed, en staat haar geweldig leuk! Ik wil er eigenlijk nog een aardigheidje aan toevoegen, daar een soort van hondenpenning aan de halsband vast te maken. Maar ik heb niets geschikts kunnen vinden in mijn knopendoos. Dus dat zet ik op mijn lijstje voor de Handwerkbeurs. Daar gaan ik samen met mijn dochter weer naar toe, op zaterdag. En we hebben er zin in!
Wij vinden de beurs in Zwolle altijd veel leuker dan die in Rotterdam, vraag me niet waarom, de sfeer is gewoon anders. Dit jaar wordt de beurs in Rotterdam niet gehouden, dus als jullie een keer de Handwerkbeurs willen bezoeken, dan kun je van 14 t/m 17 februari terecht in de Ysselhallen in Zwolle.
Wij vinden het een echte aanrader!
Meestal hebben we wel een flinke lijst met dingetjes waar we naar willen kijken op de beurs, maar dit jaar is ons lijstje heel bescheiden. Kan nog komen natuurlijk, en bovendien zijn er op de beurs altijd wel verleidingen waar we niet aan kunnen/willen ontkomen (lol).
Gaan jullie ook naar de beurs? En wat hebben jullie voor lijstje gemaakt? Ik zou het leuk vinden om van jullie te horen, wie weet worden wij ook weer op leuke ideeën gebracht!

Ik heb nu nog 1 project op de naalden staan, een trui voor mijzelf, die ik al begonnen ben in september! Niet echt iets voor mij om een breiwerk zolang op de naalden te laten staan, maar er kwamen gewoon heel veel andere, leuke breiwerkjes tussendoor.
Ik heb al een stuk van het pand gebreid, op een rondbreinaald, dus zonder zijnaden, en voor de verandering brei ik dus weer eens een trui van onder naar boven.

Ik gebruik mooie paarse wol, die ik een keer kocht op de Handwerkbeurs bij Bart & Francis, de Belgische mannen die altijd op de beurs staan met de mooiste bolletjes. Daarnaast gebruik ik een roze Schachenmayer Nomotta Loanda en ertussen brei ik smalle strepen met Schachenmayer Nomotta Regia 4-fadig (die ik met dubbele draad brei). Ik ga nu eerst de mouwen breien, want ik wil uiteindelijk bovenaan een pas maken, en dan moeten de strepen van mouwen en panden wel gelijk doorlopen. Door nu eerst de mouwen te breien kan ik zien met welke kleur die eindigen en dan kan ik de lengte van de panden daarop aanpassen. Snappen jullie me nog, of schrijf ik weer abracadabra? Nou goed, ik ga dit verhaal plaatsen en dan lekker aan het breien.
Hopelijk lukt het nu om dit bericht geplaatst te krijgen, een uurtje geleden had Blogger geen zin en was ik alles kwijt, terwijl ik het toch echt braaf had opgeslagen als concept!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten