maandag 3 december 2012

Teckel 2

GGRR, heb ik net een heel verhaal geschreven, gaat er iets mis bij het plaatsen van de foto's en is het hele bericht opgegaan in rook.
Nou, zit niets anders op dan een nieuw berichtje te schrijven. Eigenlijk vergelijkbaar met de Teckel-trui: we beginnen gewoon weer overnieuw!

Het afgelopen weekend was ik grotendeels alleen thuis. Het was prachtig weer voor een mooie wandeling, en verder lekker veel tijd vrij om te breien. Na de nodige proeflapjes te hebben gemaakt om de juiste stekenverhouding te krijgen voor de Teckel-trui, ben ik daar vrijdagavond aan begonnen.
Het ging allemaal heel voorspoedig.
Ik besloot de trui op een rondbreinaald te breien omdat:
1. ik een hekel heb aan het dichtnaaien van naden (dat is gelijk ook 1 van de redenen waarom ik liever top-down brei).
2. ik vind het geen mooi gezicht als er dwars over het lijf van de Teckel een naad loopt, hoe mooi je die ook dicht maakt.
Probleem waar ik tegenaan liep was het geen optie was op de draden achterlangs te laten meelopen, zoals bij fair-isle. Dus zat er niets anders op dan heen en weer te breien, en om gaatjes te voorkomen dus steeds op het keerpunt om en om een setje blauwe bollen te gebruiken. Op een gegeven moment had ik 3 sets blauwe bollen, 3 sets bruine bollen en een setje rode bolletjes aan het breiwerk hangen.
Gelukkig is dat iets waar ik geen problemen mee heb, mijn moeder zat vroeger altijd verbijsterd toe te kijken hoe ik dat uit elkaar wist te houden, zij gaf de voorkeur aan kabels en allerlei mooie steekpatronen, maar wel in 1 kleur.

Gisterenavond was de Teckel helemaal ingebreid, en was ik aanbeland bij het punt waar de armsgaten moeten komen. Dus zette ik het breiwerk over op 2 rechte naalden, om voor-en achterpand apart te kunnen breien. En toen zag ik dit:


En dit:

Hoe is het mogelijk! Heb ik eens een keertje heel braaf proeflapjes gemaakt, blijken de blauwe en bruine wol toch een licht verschil te hebben in stemmenverhouding! Dat blijkt niet bij een proeflapje, maar wel bij een bijna compleet pand!
Nou, maar een nachtje over geslapen, zou ik dat nog kunnen corrigeren met goed blocks? Misschien de voorkant nog wel, maar kijk die achterpoot, zeg nou zelf, dat wordt natuurlijk nooit wat. Dus zat er maar 1 ding op:

UITTREKKEN!

Inmiddels ben ik opnieuw begonnen, ik brei nu gewoon een effen blauwe trui, en dan maas ik de Teckel op. Want met 3 bruine draden wordt het weer veel te dik.
Ach ja, opnieuw beginnen, met de trui, en met dit berichtje, er zat gewoon niets anders op!
Zo, nu eerst dit berichtje goed opslaan, dan de foto's erbij zien te krijgen, en zien of het allemaal op het wereldwijdeweb wil komen te staan.
Iedereen een fijne avond, ik pak lekker mijn breiwerk weer op.


1 opmerking:

  1. Wat een leuke hond! Ik ben die trui ook aan het breien, ook in het blauw ;)

    BeantwoordenVerwijderen