maandag 13 augustus 2012

I love Entrelac!

Tjonge, Entrelac breien, wat is dat ontzettend leuk, en ontzettend verslavend!!
Inmiddels is de shawl in dit stadium:
Hè, wat is het toch lastig om die mooie, warme kleuren goed over te brengen!
Van bovenaf dan maar proberen:
Hmmm, niet veel beter, maar wel iets beter te zien hoe de shawl er uit ziet.

Ik dacht altijd dat het best lastig was, dat Entrelac breien. Op blogs en Ravelry las ik regelmatig dat mensen oordeelden: eens, maar nooit weer!
Nou, ik zeg: eens, en zeker nog heel veel keren meer!
Nu is het natuurlijk met deze prachtige wol heel erg leuk breien, omdat je steeds weer het volgende kleurvlak wilt bekijken. Maar ik vind het breien zelf ook echt ontzettend leuk om te doen. Het is even een handigheidje, maar zoals ik in mijn vorige blogje al schreef, daarvoor kun je op Y.outube heel goede filmpjes bekijken. En dan heb je er, voordat je er erg in hebt, een verslaving bij!

De shawl had zelfs al af kunnen zijn hoor, maar ik heb gisteren ook lekker veel zitten lezen op (brei-)blogs. Ik vind het zo af en toe heel leuk om bij de blogs die ik al onder mijn Favorieten heb staan, door te klikken op de blogs die zij dan weer vermelden. En daar klik je dan weer verder, en voordat je het weet bezoek je blogs over de hele wereld, met leuke verhalen, mooie ontwerpen, goede ideeën enz. En dus ben ik gisteren lekker veel aan het lezen geweest. En ja, ik kan wel breien tijdens het lezen of tv-kijken, maar dan brei ik gewoon recht-averecht. Ik vond het niet zo verstandig om onder het lezen een voor mij nieuw soort breien uit te voeren, zag mezelf dan alweer een halve shawl moeten uithalen, omdat ik 2 rijen terug opeens een fout ontdekte. En ik denk niet dat de wol daar nu zo van opknapt.
Want dat vind ik wel een punt. Het is mooi, superzacht, en heeeel duur (ik heb nooit eerder 15 euro betaald voor een streng wol van 00 gram!), maar volgens mij ook ontzettend kwetsbaar. Het valt me op dat de blokjes, die tijdens het breien op mijn schoot hebben gelegen / geschuurd, en vooral de driehoekjes op de hoeken, nogal te lijden hebben. De wol wordt er pluizig, en dat verwacht je toch niet bij zulk prijzig materiaal! Ik vraag me ook af hoe ik dit moet gaan blocken. Ik heb dat sowieso nooit goed geleerd. Mijn moeder legde een nieuw breiwerk op een vochtige handdoek in de douche, daar ging dan weer een vochtige handdoek overheen, goed kijken of het breiwerk helemaal strak en zonder vouwtjes lag, en dan laten drogen. Opspannen deed ze nooit, en eigenlijk hanteer ik nu nog zo'n beetje dezelfde methode. Weliswaar leg ik het geheel buiten op de picknicktafel, maar verder is de manier hetzelfde. Als ik dan op Ravelry en blogs lees over stekenverhouding die gewijzigd zijn na het blocken, begrijp ik dat eerlijk gezegd niet. Ja, iets kan natuurlijk krimpen of gaan lubberen tijdens het wassen, maar hoe kan blocken daar nu verandering in brengen? Waarschijnlijk zie ik hierbij iets heel belangrijks over het hoofd. Wie het me kan vertellen: graag reageren!!
En als je me tips kunt geven over hoe ik de shawl zou moeten wassen (handwasje met een speciaal wolwasmiddel, verder kom ik niet, iemand suggesties??!!) of als je me raad kunt geven over het blocken: ik kijk uit naar alle reacties, kom maar op, zou ik zeggen!
En nu ga ik lekker verder breien aan de shawl.

Weet je wat ik net trouwens heb zitten doen? In mijn voorraad zitten zoeken naar bolletjes met  soortgelijke kleuren, want het lijkt mij eigenlijk ook wel heel erg leuk om Entrelac te breien met restjes, en er dan bijvoorbeeld een col van te maken. Wordt vervolgd...
Iedereen een fijne avond!

1 opmerking:

  1. Hoi, bedankt voor je reactie!! Bij deze de link : http://bridgetsbrei.blogspot.nl/2007/05/mislukt.html en dan moet je kijken bij de reactie van "Storm op zolder": dat is het patroon van de golf.

    Veel plezier ermee!!

    BeantwoordenVerwijderen