zaterdag 11 augustus 2012

Entrelac

De wolletjes die op de kaartjes zaten heb ik deze week op bollen gewikkeld.
Eerst goed kijken welke 2 kleuren ik steeds wil gaan combineren, de volgorde opgeschreven en toen het helemaal naar mijn zin was, bollen gaan wikkelen.
Dat ziet er nu zo uit:
De bol bovenin begint met heel lichtgroen, en dat ga ik combineren met het blauw van de bol links. En zo heb ik al helemaal in mijn hoofd hoe het moet gaan worden.

Maar: eerst wil ik een ander project oppakken.
In februari bezochten mijn dochter en ik de Handwerkbeurs in Zwolle, en aansluitend de winkel van Dutch Astrid's Obsessions. Daar kochten we toen 3 strengen Opus, om een entrelac shawl voor mijn dochter van te breien:
Nu is het patroon dat ik er bij kreeg, heel anders geschreven dan de meeste entrelac-patronen. Deze shawl wordt in de breedte gebreid, dus 18 vierkantjes naast elkaar maken, en dan de volgende rij breien.
Zowel man als dochter zijn even niet thuis, en dus besloot ik er eens op mijn gemak voor te gaan zitten.
Gisterenavond toch maar eens op Y.outube gezocht naar een duidelijke uitleg, want heel eerlijk gezegd kon ik de meegeleverde beschrijving niet goed volgen. Eerst nog op Ravelry gezocht, maar daar staat deze shawl dus niet 1 keer op! En met Google-en kwam ik ook al geen voorbeelden of ervaringen tegen.
Ik heb een superduidelijk instructie-filmpje gevonden, mocht je ook entrelac willen (leren) breien, dan raad ik je deze aan:
Learn to Knit an Entrelac Scarf, gemaakt door verypinkknits. De beelden zijn heel duidelijk, het verhaal dat ze vertelt idem dito, en het is zelfs grappig om te zien, want ze heeft niet geknipt en geplakt om professioneel over te komen, nee hoor, gewoon lekker "foutjes"laten zien, zoals niet uitkomen als ze 8 steken moet opnemen en dan smokkelen, of de draad even opzij gooien, pardoes in de koffie!
Afijn, voor ik er erg in had was het 4 uur vannacht! Toen toch maar eventjes nog mijn bedje opgezocht, en vanmorgen eerst huishoudelijke klusjes zoals wassen draaien en ophangen.
Deze foto maakte ik vannacht, zo rond een uur of 2:

En dit is wat ik tot nu toe op de rondbreinaald heb staan:
 Het is heerlijk zacht en warm materiaal, 100% extrafijne merino met Aloe Vera en Jojoba.
En dat ga ik dan zitten breien in augustus! Maar ja, zoveel zomer hebben we dit jaar nog niet gehad, en het wordt hoe dan ook weer herfst en winter, en dan zal dochter deze shawl heel goed kunnen gebruiken op weg naar school.
Ik ga lekker verder breien, ze is bij haar vriendin logeren en komt morgenmiddag pas weer thuis, dus lekker de tijd om een heel eind te komen! Het zou natuurlijk super zijn als ik hem dan af heb, maar dat lijkt me toch iets teveel gevraagd.

Update 20.15 uur:
OK, het mag duidelijk zijn dat het niet gaat lukken de shawl af te breien, voordat dochterlief morgen weer thuis komt. Heb zojuist nog even foto's gemaakt van de stand-van-zaken op dit moment, de eerste streng is nu bijna opgebreid, maar er zijn 3 strengen, dus met een beetje geluk zit ik morgen op de helft van de shawl. Moeilijk om de warme kleuren goed op de foto te krijgen.
Zo ziet het geheel er uit:
Maar hier zie je de kleuren veel beter op:
Ik heb het breiwerk even op een effen ondergrond buiten in de tuin gelegd, op een laaggroeiende conifeer die staat voor deze prachtige bloemenpracht:
Annabel heten ze, prachtig mooie, enorm grote hortensia-bloemen.
Mooi hoor, met zo'n avondzonnetje erop!
Fijne weekend iedereen!

2 opmerkingen:

  1. Wat apart !! Ik ga zo zeker es even dat filmpje opzoeken !! Jij wilde de golf uitproberen en mij heb je op iets gebracht om te gaan proberen !! Leuk !!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Anja, het ziet er prachtig uit! Is het inmiddels al af? Met lieve groet, Hilal

    BeantwoordenVerwijderen