zaterdag 7 juli 2012

met van alles bezig

Wat gaat de tijd toch snel, het is alweer zaterdag, en ik ben bezig geweest aan een aantal breiwerkjes.

Voor de 12für12-KAL in Duitse Ravelry-groep Stricken statt Klicken waren deze maand 3 bolletjes genomineerd:
Van de Drops Fabel had ik 2 bolletjes, en de Zareska is een restantbol, van de blauw-witte wintertrui die ik vorig jaar heb gebreid.
Ik vond de bruin-beige kleuren in de Drops erg mooi, net als de roze-paarse kleuren, maar bij elkaar, nou  nee! Dus wat heb ik gedaan? Ik heb dikke sokken gebreid, door 1 draad Zareska en 1 draad Fabel samen te breien, en dan steeds de draad af te knippen als ik uitkwam bij roze-paars. De roze-paarse stukken zitten nog op bollen:
En met de bruin-beige stukken maakte ik dit paar dikke sokken:
Tussendoor maakte ik deze foto:
Ik had nog maar 2 heel kleine bolletjes bruin, en moest de boorden eigenlijk nog iets langer maken. Dus gezocht bij mijn restantjes sokkenwol, en het bolletje bovenin gevonden. Dat is een restant van Drops Fabel, daarvan breide ik eerder 2 paar sokken. En nu dus helemaal opgebruikt bij deze sokken.
Dat ruimt weer lekker op!

Verder ben ik ook nog aan mijn rode vest bezig. Inmiddels 1 mouw gebreid en bezig met de tweede. Normaal gesproken brei ik beide mouwen tegelijk, om ervoor te zorgen dat meerderingen e.d. op exact dezelfde hoogte worden uitgevoerd. Maar deze mouwen brei ik van boven naar beneden, gewoon een beetje op de gok. Dus steken opgezet, de kop van de mouw gemaakt, en toen met veiligheidsspelden vastgezet, en steken opgenomen onder de oksel. En daarvandaan in het rond gebreid met een rondbreinaald. Ben nu zo ver:
En de rechtermouw van wat dichterbij:
Daarna moet ik natuurlijk ook nog een bies voorlangs en rond de nek breien. De knopen heb ik al een paar weken geleden gekocht, maar nog niet op de foto gezet. Dat houden jullie nog tegoed!

En altijd als ik met een breiwerkje al een aardig eindje op weg ben, ga ik nadenken over wat het volgende breiwerk gaat worden. Ik had vorig jaar op MP een doos met heel veel strengen en bollen gekocht, en daar komt de rode katoen van bovenstaand vest ook uit.
Nu wil ik deze strengen gaan gebruiken:
Van de beige-achtige kleur heb ik 9 strengen van 100 gram, en van het groen deze ene streng plus nog een klein restje.
De mevrouw van wie dit allemaal was, was er ooit al eens aan begonnen:
Heel mooi, met enkele draad op naalden 2½. Maar ik wil opnieuw een vestje gaan breien (yep, ben helemaal in de vestje-mood) en dan vind ik het een veel te dun resultaat geven. Dus nu ben ik proeflapjes aan het breien, ik neem 3 draden tegelijk, en ben begonnen met nld. 3 en dan steeds een half opvoeren. Ik denk dat het nld. 4 gaat worden.
Ik wil top-down gaan breien, beginnend met 3 draden groen, dan naar 2groen-1beige, dan 1groen-2beige en tenslotte 3 daden beige tegelijk breien. Een patroon heb ik nog niet uitgekozen, eerst de goede steekverhouding vinden die een mooi resultaat geeft, en dan ga ik patronen uitzoeken.

Ik heb me trouwens vandaag ook aangemeld voor een KAL op Ravelry: de vrije-vestjes-KAL bij de Dutch Crafters Group. De naam zegt het al, je bent vrij in het kiezen van het patroon, als het maar een vestje wordt. We beginnen 1 september, dus iedereen heeft nog voldoende tijd om materiaal en patroon bij elkaar te zoeken. Leuk hoor, er komen al heel veel mooie suggesties voorbij!

Zo lieve mensen, ik wens jullie allemaal een zeer zonnig weekend toe, hier is het echt heerlijk zonnig. Dochterlief kijkt naar de Tour-de-France, manlief is een dagje op familiebezoek, en ik heb mijn huishoudelijke klusjes af en twijfel tussen ook de Tour gaan kijken, of even lekker in de zon gaan zitten.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten