zaterdag 14 juli 2012

Het nieuwe vest

Ik ben alvast aan het nieuwe vest begonnen, ook al is het rode vest nog niet af.
Ik was heel benieuwd hoe het er uit zou komen te zien, met 3 draden tegelijk breien.
En ik was ook benieuwd of ik zou gaan uitkomen met de groene streng.
Na 13 naalden ziet het begin van de schouderpas er zo uit:
En daar zit al bijna 100 gram in, de hoeveelheid die ik in het groen heb. Dus het kleurverloop zoals ik dat aanvankelijk had bedacht gaat niet lukken. (Ik wilde eerst 3 draden beige, dan 2beige-1groen, dan 2groen-1beige en tenslotte 3 draden groen tegelijk.)Dus moet ik iets anders bedenken. Ik heb van ditzelfde materiaal ook nog een heel pakket rode strengen en 1 streng plus een bolletje blauw:
Nu heb ik natuurlijk net een effen beige en daarna een effen rood vest gebreid, dus ik kies dit keer maar voor meerdere kleurtjes. Ik wil het groen en blauw gaan gebruiken voor strepen.
Ik wil een lang vest maken, totale lengte ongeveer 65 cm, dat zijn ongeveer 180 naalden.
Met groen en blauw kan ik elk zo'n 36 tot 40 naalden breien, en dan de rest in de hoofdkleur. Wil ik de strepen ook in de mouwen (en dat wil ik) dan heb ik dus nog minder naalden per bijkleur. Dus eerst maar eens een goede berekening gaan maken, hoe ik hier mee uit ga komen, en of ik de strepen dan allemaal even breed ga maken, of niet. En ga ik bijvoorbeeld eerst alleen groene strepen maken, en dan later alleen blauwe, of zal ik groen en blauw om-en-om gebruiken?
Als je een goede suggestie hebt: ik houd me aanbevolen!!
Iedereen een fijn weekend gewenst, en hopelijk tot gauw!

UPDATE:
Vandaag op Ravelry eens de nodige truien en vesten e.d. met strepen bekeken, om te zien of ik een leuk streeppatroon voor het vest kon vinden. Eigenlijk niets geschikts gevonden, alleen wel de beslissing genomen dat ik strepen zou gaan breien in het middenstuk, zeg maar van onder de oksel tot de taille, en dan het heupgedeelte weer in 1 kleur.
Terwijl ik samen met mijn dochter naar de Tour de France zat te kijken, en ondertussen nadenkend over hoe het vest moest gaan worden, bedacht ik me: ik vind de kleurencombinaties helemaal niet mooi! Met het groen wordt het een erg flets geheel, het blauw knalt er wel heel erg uit, en het rood, dat bewaar ik liever om er nog eens een keer een vest of trui van te maken. En toen bedacht ik dat het een veel mooier kleurresultaat zou geven als ik donkerblauwe strepen zou maken. Maar dat heb ik niet in deze strengen.
Dus net even in mijn voorraad gedoken, en een heel mooie kleur donkerblauwe katoen gevonden. Het is 1 bol van 100 gram glanskatoen van Durable, en ik heb er gelijk een proefje mee gebreid om te zien of ik eenzelfde stekenverhouding hiermee kan maken, en natuurlijk om te zien hoe deze kleuren combineren.
Deze kleurencombi wordt het:
En zo gaan de strepen er uit zien:
Kijk, en dat bevalt me dus opeens een stuk beter!
Lekker een lange, vrije avond voor de boeg, het regent hier behoorlijk door, dus een fijne avondwandeling met de honden zit er waarschijnlijk niet in. Niet getreurd, lekker aan de slag met het vest!
Oh ja, het rode vest is op een haar na klaar hoor. Moet nog wat naadjes dichtnaaien, en ik wil er een nep-knoopsluiting op maken. Ik heb geen knoopsgaten gebreid, maar de 2 boorden vallen over elkaar en worden dan gesloten met grote drukkers. Op het boord zet ik dan de knopen vast, maar die hebben dus geen echte functie, gewoon voor het gezicht. Alleen, ik heb geen grote drukkers meer, en die zal ik dus nog een keertje moeten kopen. Zodra dat vest af is, laat ik het hier uiteraard zien!
Nogmaals iedereen een fijn weekend gewenst!


1 opmerking:

  1. Hallo Anja.
    Ik was eerder altijd volger van jouw blog,nu zag ik jou weer staan bij Beppe breidzjen.
    Ik zou graag jouw volger weer willen worden,maar ik kan jou niet toevoegen,volger staat niet op jouw blog.
    Ik ben er een tijd tussen uit geweest.
    Heb jouw sokken ook even bekeken,leuk zijn ze allemaal.
    Veel succes met het breien van jouw vest.
    Zou je mij wel willen toevoegen dan?
    Groetjes Hetty.

    BeantwoordenVerwijderen