zondag 30 oktober 2011

Handwerkbeurs Rotterdam 2011

Gisteren ben ik, samen met mijn dochter, naar de handwerkbeurs in Rotterdam geweest.
We hebben een hele leuke dag gehad.

Dochterlief had ontwerpen gemaakt voor 2 tassen, en daarvoor hebben we materiaal gezocht én gevonden!
De ene tas wordt in de vorm van een uiltje. Die wil ze in elkaar naaien van allerlei leuke stofjes. We vonden echt hele mooie stofjes daarvoor. Er was zelfs bij 1 stand een grabbelmand, daar betaalde je voor 100gram aan stukjes restantstof E 4,95. Daar vond ze precies de juiste stofjes in de goede kleurtjes voor de details, zoals de snavel. Drie verschillende kleine stukjes stof kosten haar 1 euro! Handig gevonden van die standhouder! Zo raakte zij haar restantstofjes kwijt en leveren die ook nog weer wat op. En voor mijn dochter was het handig want ze was nu maar heel weinig geld kwijt, als ze grotere stukken stof had moeten kopen was ze natuurlijk veel meer geld kwijt geweest, en zouden er grote stukken stof over zijn gebleven.
De tweede tas wordt een tas om haar tekentableau in op te bergen. Het wordt een varkentje, dus roze.
Deze gaat ze breien, en we hebben 3 bollen prachtige Drosps Eskimo daarvoor gevonden. Heel mooi, heel zacht, én: goed te vilten, want dat is haar bedoeling.

En ik? Ik heb me goed kunnen houden aan mijn cold-sheep-voornemen! Ik zag best mooie wolletjes, maar niets waarvan ik hebberig werd, niets wat ik persé wilde hebben. Ik heb wel wat gekocht hoor, kijk maar op de foto hieronder:

Ik kocht 20 prachtige glaskralen met een armband. Dochterlief kocht vorig jaar op de beurs al zulke kralen en een minder mooie armband. Dus voor haar zo'n zelfde armband gekocht, en ze heeft er ook nog wat kralen bijgekocht, om te kunnen variëren. Kijk, dit kocht ik:

In het zakje zaten de kraaltjes. Op de eerste foto zie je hoe het een mooie armband is geworden, die ik nu om heb.

Verder kocht ik:
- een Addi rondbreinaald (120 cm, naalddikte 2,5). Ik had mijn kapotte KnitPro meegenomen naar de beurs, en daar werd mij geadviseerd om contact op te nemen met de importeur, omdat het niet mag dat de naald afbreekt.
Hm, niet gedacht dat dat zinvol zou zijn, ik dacht dat dat nu eenmaal het risico is als je met een houten naald breit. Toch maar eens op zoek gaan naar de importeur.
- een zakje naaldjes, eigenlijk bedoeld voor quilten, maar ook goed te gebruiken als gewone naaldjes, bijv. bij het in elkaar naaien van het tasje dat dochter gaat maken. Zelf heb ik ook nog wel plannetjes, ik heb nog wel wat leuke lapjes en denk erover een omslag te gaan maken voor mijn agenda. Ik heb al een vulling gekocht voor 2012, en had nog zo'n mapje liggen voor een S.ucces-agenda. Donkerblauw, degelijk en saai dus, en als ik die nu eens pimp met leuke stofjes wordt het toch een heel persoonlijke agenda. Kom ik binnenkort vast nog eens op terug.
- een zakje met 12 knoopjes in hartvorm. Niet echt een bedoeling mee, maar ze waren zo lief, wie weet op de agenda-omslag naaien? De zakjes kosten 6 euro voor 2 zakjes, en dochterlief koos een zakje met uiltjes uit, die komen op haar uiltjes-tas.
- 3 hele innie-mienie garenklosjes. Ook nog geen bestemming voor, maar ik vind ze gewoon zo lief, en ik had me voorgenomen om deze beurs ze eens aan te schaffen, want ik ben ze nooit ergens anders tegengekomen, alleen op elke handwerkbeurs zie ik ze weer, en ze zijn zo schattig!
- oh, en nu zie ik dat er ook nog iets ontbreekt op de foto: een ergonomische haaknaald. Die heef een softgrip, en dat zou minder belastend zijn voor de polsen. Dochterlief is hypermobiel, dus voor haar zou het goed zijn als ze zo haar polsen wat kan ontzien bij het haken, en voor mijzelf lijkt het me ook wel prettig ivm de fibro (alhoewel ik niet zo heel vaak haak).

Hoe vonden we de beurs? Ach, we zijn goed geslaagd hoor, maar we vonden de beurs een stuk minder leuk dan voorgaande jaren. Er waren minder kramen dan anders, er waren her en der open stukken. Ik heb de plattegrond er nog niet op nagekeken, maar daar staat alles volgeschreven, dus ik vermoed dat een aantal kraamhouders gewoonweg niet is komen opdagen.
Wat wel heel fijn was (voor ons dan, zeker niet voor de kraamhouders): het was best rustig!
We kwamen om half 10 aanrijden bij Ahoy en konden direct door het parkeerterrein oprijden. Vorig jaar stonden we al een stuk vóór Zuidplein in de file!
Vervolgens gingen we naar binnen, en stonden als eersten voor de kassa-loketten (die nog niet open waren). Kochten dus als eersten kaartjes, door naar de garderobe om vervolgens weer als eersten voor de toegangsdeuren te staan. Het bleef de hele dag rustig. We hoorden van diverse standhouders dat het op de vrijdag wel wat drukker was geweest, en dat die dag er veel koop-publiek was geweest, maar dat de zaterdag tegenviel, en er vooral veel werd gekeken op zaterdag, maar niet veel gekocht.
Ik moet zeggen dat het mij opviel dat mensen met kleine tasjes liepen, niet met grote tassen vol wol en ook maar 1 groepje dames met boodschappenkarretjes.
Kennelijk slaat ook hier de kredietcrisis toe, de mensen besluiten maar niet te gaan (alleen aan parkeren, entree en garderobe waren we al 28 euro kwijt, benzine nog niet eens meegeteld). En als de mensen wél gaan zijn ze terughoudender met kopen. Begrijpelijk hoor, want het materiaal kost gewoon best veel geld, en je kunt je euro maar 1 keer uitgeven. Maar wel jammer voor de standhouders. En voor de beurs, want heel eerlijk gezegd: ik wil in februari nog wel naar de beurs in Zwolle, die vinden we allebei elk jaar leuker dan Rotterdam, maar of we volgend jaar weer naar Rotterdam gaan, dat betwijfel ik. We vonden het allemaal niet zo heel geweldig. We misten gewoon veel leuke kramen.
Nou, jullie zijn weer bijgepraat, ik zal zien of het lukt vandaag een foto van het vest te maken, zoals het nu is. Als dat lukt (het weer werkt niet echt mee, het is hier behoorlijk somber) dan komt er misschien later vandaag nog wel een berichtje.
Zo niet, dan wens ik iedereen vast een mooie zondag toe!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten