zondag 21 augustus 2011

weer een paar sokken klaar!

Het tweede paar sokken van kleurnummer 522 van Drops Fabel zette ik woensdag op, en is inmiddels ook alweer klaar. En ze bevallen me heel goed!
Ik vind ze mooier geworden dan het andere paar dat ik van deze wol maakte. De combinatie met effen wol voor de tenen, hiel en boord vind ik er beter uitzien. Ik denk dat ik voortaan toch vaker dit soort sokken ga maken, met effen delen erin.
Ik heb nog best lang gedaan over het laatste deel van de benen. Opeens was er een verschil in het kleurverloop. Dus zoeken naar gelijke stukken en steeds een stukje verder breien, en opnieuw liep ik tegen een verschil in kleurverloop aan. En zo heb ik in het laatste deel van de benen een paar keer moeten aanhechten, om toch 2 zusjes te krijgen. Er is nu welgeteld 1 grammetje over van de 2 bolletjes waarmee ik begon! Kijk, dat is nog eens restverwerking, niet waar?
De sokken wegen totaal 61 gram, heb dus 20 gram effen blauw (Drops Fabel nr 107) verbruikt, en 41 gram wol met kleurverloop.

Wat beviel me niet? Nou, zoals ik al schreef bij het eerste paar: deze wol was niet de kwaliteit die ik gewend ben van Drops Fabel. Het gleed niet soepel over de naalden (de effen blauw deed dat wel, was echt een groot verschil). En bovendien heb ik ontelbaar veel keren in de draad gestoken bij het insteken, iets wat ik nooit eerder met Drops meemaakte. De draden leken minder goed om elkaar heen gedraaid te zijn dan anders (getwijnd heet dat geloof ik). Bij de effen blauwe wol heb ik niet één enkele keer in de draad gestoken! Ik vind dat toch wel vreemd hoor.
Verder is het me nooit eerder overkomen dat ik tegen een verschil in kleurverloop aan liep. Het is soms zoeken naar hetzelfde begin, maar als je dat eenmaal hebt gevonden, lopen de kleuren in beide bollen gelijk verder. Althans, dat was tot nu toe dus mijn ervaring met Fabel.
De kleuren bevallen me wel heel goed, ze zijn alleen moeilijk vast te leggen met de camera. Daarom maar een collage van foto's, dan kunnen jullie een beetje beeld van ze krijgen.

Het plannetje dat ik had voor de paarse en de gemeleerde wol samen gaat niet door. Ik wilde een trui breien met dubbele draad, en dan een patroon inbreien door dat te breien met 1 paarse en 1 gemeleerde draad. Maar bij het proefbreien werd het niet zoals ik voor ogen had, dus dat laat ik maar even rusten.
Heb al wel weer andere ideeën, eens zien of dat iets wordt.

Ik ga eerst een proeflapje breien met deze wol:

De effen kleur is Scheepjes Invicta Extra, en de meerkleurige is van een merk dat ik niet goed ken.
Het heet G-B Match, kleurnummer 6034. Hiervan heb ik nog 40 gram. Onderaan de foto ligt het bandje, maar dat is helaas wat overbelicht geworden, dus niet goed zichtbaar.
Ik heb er ooit 2 bollen van aangeschaft, en er sokken van gebreid. Het breit lekker maar de sokken blijven niet zo lang mooi. Dus daarom restverwerking samen met de Scheepjes, lekker dikke sokken voor de winter, gewoon om in huis te dragen. Ik wil er dikke sokken van breien, door met dubbele draad te breien.

Dit is mijn laatste vakantiedag, en ik kan niet anders zeggen dan dat ik heb genoten van deze vakantie!
Lekker op vakantie geweest met mijn dochter, en lekker veel kunnen breien en nieuwe voorraad gekocht. En het weer heeft ook niet tegengewerkt, ondanks dat dit geen beste zomer is, heb ik niets te klagen gehad!

Ik zal waarschijnlijk wat minder vaak kunnen bloggen dan de afgelopen periode, ik ga ruim 30 uur per week werken, en daarnaast is er ook nog tijd nodig voor het huishouden en de honden, dus hoeveel tijd ik zal overhouden voor breien en bloggen kan ik nu niet zo goed overzien.
Ik zou zeggen: kom gewoon regelmatig een kijkje nemen, dan zie je vanzelf of ik weer wat geschreven heb. En reacties zijn van harte welkom!
Fijne zondag verder!
Anja

1 opmerking:

  1. Hoi Anja.
    Wat weer een prachtig paar sokken heb jij gebreid.
    Werkse weer deze week en ik kijk uit naar de sokken wat je nu wilt breien.
    Groetjes Hetty.

    BeantwoordenVerwijderen