zaterdag 20 augustus 2011

nieuwe aankopen

Afgelopen donderdag ging ik even boeken terug brengen bij de bibliotheek.  Ik liep langs de Wibra, en kon het niet laten om even te zien wat ze voor bolletjes hadden liggen. Ik was eigenlijk alleen maar benieuwd naar de kleurtjes, maar toen zag ik gemeleerde wol liggen, die volgens mij toch echt precies dezelfde kleuren had als mijn nieuwe winterjack.
Dus ik kon het niet laten, en kocht 3 bolletjes van 100 gram. Zeg nou zelf, dat staat toch goed bij elkaar:

Als ik daar geen leuke sjaal van kan maken, weet ik het niet meer. En dat voor E 4,45 totaal.

Vrijdag ging ik de boodschappen doen, en toen kwam ik langs mijn favoriete wolwinkeltje. Zoals ik al eens eerder schreef, daar staat altijd een rek buiten (of bij slecht weer binnen), met daarin allerlei bolletjes, voor 1 euro per bol. Ik moest toch eventjes kijken of er nog iets voor mij bij lag.
Aan het begin van de week had ik er even staan kijken met mijn dochter, maar toen lag er niets voor ons bij. Die bolletjes verkopen echter zo snel, dat een paar dagen later er weer heel andere bolletjes lagen. En ik kon geen weerstand bieden aan 5 bolletjes. Kosten dus 5 euro.
Dit zijn ze:

Drie bolletjes paarse Schachenmayer Nomotta Cassiopeia, 50 gram per bol.Waaaaaaaanzinnig zacht voelt het aan.
Misschien dat ik ze wel combineer met de bollen voor de sjaal, om en om een rij breien of zo, zal eens wat proeflapjes moeten breien of dat bevalt.

Dit is een bolletje Gedifra Top Look. De kleuren zijn moeilijk te vangen op de foto, maar zo helemaal mijn kleurtjes, dat bolletje kon ik niet laten liggen.


En dit vond ik toch ook wel een mazzeltje: een bolletje Regia 4-fadig sokkenwol, effen zwart.
Helaas lag er maar 1 bolletje van.

Ik ben bijna klaar met mijn 2e paar sokken van de blauw-gemeleerde Drops Fabel, in combinatie met effen blauw voor de tenen, hiel en boord, en tijdens het breien dacht ik steeds: Waarom brei ik toch niet gewoon al mijn sokken zo? Want dit bevalt me ontzettend goed!
Ten eerste bevalt het me erg goed om effen tenen, hiel en boord te breien, ik vind de sokken daardoor veel mooier dan sokken die volledig gebreid zijn van gemeleerde wol.
Ten tweede vind ik de tenen van toe-up sokken zzooooooo veeeeeeeeel mooier dan de tenen van sokken die zijn gebreid vanaf het boord, in ieder geval geldt dat voor de sokken die ikzelf brei.
Maar ik weet ook wel waarom ik niet altijd toe-up brei: ik vind een hielflap met versterkte hiel zo mooi, en de ronde hiel bij een toe-up vind ik niet zo mooi in gemeleerde wol. Bovendien vind ik het lastig om die hiel strak genoeg te breien, zodat er geen gaatjes ontstaan.
Deze keer heb ik de hielen niet tegelijkertijd gebreid, maar sok voor sok, en dus met effen blauwe wol. En wat denk je? Ze zien er zo wél goed uit! Ik heb ze nog niet helemaal af, ben bezig met het been. Maar dat duurt wel langer, omdat ik zit te puzzelen met de kleuren. Om een gelijk kleurverloop te hebben moest ik van 1 bol de eerste 7 gram afknippen, en nu ben ik bijna door de gemeleerde wol heen, en moet dus steeds zoeken of ik nog stukjes met eenzelfde kleurverloop heb.
Wel goed voor de voorraad, ik blijf niet zitten met een rest(je). Maar dat is ook waarom ik gelijk deze sokken ben begonnen, ik had nog 42 gram over, niet genoeg voor een paar sokken maar in combinatie met effen blauwe wol wél genoeg. Dat is natuurlijk ook een groot voordeel van toe-up breien: je blijft niet zitten met hopeloos veel kleine restjes sokkenwol. En dat is voor mij (pietje precies weten jullie nog) belangrijk.
Zo zagen de sokken er donderdag uit, en toen was ik al bijna op de helft van de gemeleerde wol:

Ik besloot nog door te gaan met de gemeleerde wol, tot er nog een keer de aquablauw-groene kleur was langsgekomen, anders vond ik het teveel mannensokken worden, en toen ben ik overgegaan op effen blauw.
Oh trouwens, over restjes gesproken, ik ben lid geworden van een hele leuke groep op Ravelry: rest-end. Een Duitse groep, die ik al vaak was tegengekomen op Duitstalige blogs. En daar staan heel veel foto's van wat men zoal heeft gemaakt van restjes. Soms vreselijk lelijk, maar goed, over smaak valt niet te twisten, maar soms ook echt prachtige dingen! En restjes-sokken in overvloed. Daar kan ik inspiratie opdoen voor de volgende sokken!

Iedereen een fijne zaterdag verder!
Anja

Geen opmerkingen:

Een reactie posten