zaterdag 27 augustus 2011

dikke sokken breien

Zo, de eerste werkweek zit er alweer op.
Ik heb deze week niet zoveel kunnen breien. Dat kwam gedeeltelijk omdat ik gewoon niet zoveel tijd vrij had, maar vooral ook doordat ik dikke sokken aan het breien ben met een dubbele draad, en dat gaat erg langzaam.
Ik heb de hielen gebreid, en moet nu dus nog de benen. Zover ben ik nu:

Ik brei de tenen, hiel en boord met dubbele draad bordeauxrode wol, de voet breide ik 5 x (4 naalden combi, 2 naalden dubbel b.rood) en daarna 4 x (5 naalden combi, 2 naalden dubbel b.rood). Combi is dus 1 draad b.rood en 1 draad gemeleerde wol samen.

De sokken brei ik op de rondbreinaald 2,5 die ik altijd gebruik bij het sokken breien. Het resultaat wordt wel mooi, maar ik denk toch dat ik een volgend paar dikke sokken maar eens op naald 3 ga breien. Het is namelijk erg zwaar voor mijn handen, en ik kan dus maar korte tijd achter elkaar aan de sokken breien.

Bovendien zit ook de wol tegen. De effen bordeauxrode wol kocht ik ooit bij de plaatselijke kringloop. Die verkopen van die plastic pedaalemmerzakken, en daar zitten dan een X aantal bollen in. Dat is elke keer wisselend. Je kunt dus wel de kleuren zien, maar je kunt niet zo heel goed de bollen bekijken.
Ik maak soms, als ik twijfel over de aankoop van zo'n zak, wel een klein kijkgaatje in de zak, zodat ik kan zien wat er nu precies in zit. En er zaten dus een hele en een bijna hele bol Scheepjes Invicta Extra in die keer.De hele bol, daar is niets mis mee. Maar ik begrijp wel waarom de bollen bij de kringloop terecht zijn gekomen: de aangebroken bol, daar is iets heel raars mee. Dat is namelijk niet één lange draad, nee, iedere keer begint er weer een nieuw stuk draad! En niet gespleten of gebroken of zo, nee, het ziet er gewoon afgeknipt uit. Dus ik heb, als de sokken klaar zijn, nog heel wat draadjes weg te werken!

De sokken worden wel heerlijk warm. Ik heb eigenlijk altijd koude voeten. In de zomer zul je mij niet op blote voeten zien lopen, teenslippers heb ik niet eens, want ik draag altijd sokken. Nu heb ik ook gebreide sokken aan, gebreid van gewone sokkenwol, geen katoen, dat is voor mij gewoon te koud. Dus zulke dikke sokken zullen mij deze winter vast goed gaan bevallen!
De gekleurde wol waarmee ik brei is een restant van sokken die ik al eerder breide, hieronder een collage van die sokken:
De wol is wel stevig, maar blijft niet lang mooi. In combinatie met de Scheepjes zal dat minder opvallen hoop ik.

Trouwens, gisteren was ik ook nog even binnengegaan bij de kringloop. Er lagen dit keer erg veel zakken wol. Ik heb 3 zakken gekocht, ze kosten resp. 2 euro, 2,50 euro en 3,25 euro dus totaal 7,75 euro. En daar heb ik heel veel bollen voor!
Thuisgekomen heb ik de zakken direct geopend, om eens goed te kunnen zien wat er in zat, en heb ik de bollen gelijk gesorteerd. Katoen in de voorraadbak met katoen, wol voor truien e.d. in de bak met die bollen, en de sokkenwol in de zak met sokkenwolletjes. OEPS! Ben ik dus gewoon weer vergeten om eerst even een foto te maken, om die hier te plaatsen. Het is me echt teveel werk om ze nu allemaal weer te gaan uitzoeken. Bovendien vraag ik me af of ik het echt helemaal precies zou weten.
Maar de sokkenwolletjes heb ik even uit de zak met sokkenwolletjes gehaald en net op de foto gezet:

Zoals jullie zien zit er een een gebreid stuk bij, het been van de sok. Dat was me dus niet opgevallen toen ik de zak kocht, ik had alleen de donkere wol gezien waarvan de sok was gebreid. Daarnaast nog wat andere sokkenwol, leuk om met andere sokkenwolletjes te combineren. Kan ik mooi een paar restant-sokken van breien. En ook lekker dikke sokkenwol zit erbij, voor nog een paar winter-voetenwarmhouders. De witte bol is Scheepjes Invicta extra, dus dezelfde wol als de bordeauxrode die ik nu gebruik.

In mijn vakantie heb ik ook best veel tijd besteed op Ravelry. Eindelijk eens de tijd genomen om daar lekker rond te kijken. En ik heb me aangesloten bij o.a. een Duitstalige groep, de Rest-End Groep.
Die groep richt zich dus op het opmaken van allerlei restanten wol. Ze organiseren regelmatig een KAL (Knit Along, dus tegelijkertijd aan eenzelfde project breien). Zo hebben ze bijvoorbeeld al een KAL gehad waarin men een Hitchhiker maakte van restanten wol, en ook een KAL met restant-sokken. Als je het leuk lijkt, gewoon eens opzoeken op Ravelry en de foto's bekijken. Er staan foeilelijke dingen tussen, maar goed, smaken verschillen natuurlijk, maar er staan ook fantastisch mooie zaken tussen, waar je je er soms over verbaasd dat zoiets moois kan ontstaan uit een paar restantjes.
Ga maar eens kijken!

Ik wens iedereen een fijn weekend verder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten